Tuesday 6 September 2016

JENIS MUZIK ALAT ANGIN

NADASWARAM

DIPERBUAT :
Badan nadaswaram itu dibuat daripada pokok dipanggil Muat turun Aacha, walaupun pada masa kini buluh, kayu cendana, tembaga, tembaga, kayu hitam dan gading juga digunakan. Bagi instrumen kayu, kayu lama dianggap yang terbaik, dan kadang-kadang kayu diselamatkan dari rumah-rumah lama dirobohkan digunakan.

FUNGSI :
Nadaswaram banyak dimainkan di Tamil Nadu dan popular di kalangan Diaspora Tamil . Ia dimainkan di kuil-kuil dan perkhawinan serta perayaan-perayaan masyarakat India.

CARA BERMAIN :
Terdapat tujuh lubang bermain dengan tujuh jari ini juga dipanggil sebagai "Ezhil". Bunyai akan keluar semasa tiup kepala nadaswaram. Semasa bertiup jari-jari mesti bertutup dan mrmbuka tujuh lubang untuk mengeluarkan pelbagai bunyi.

MAGUDI

DIPERBUAT:
Magudi diperbuat daripada kayu dan karrirukkam ditutup ruang dengan lilin lebah.

FUNGSI:
Alat muzik yang diguanakn oleh chamers(orang yang mempunyai daya tarikan) untuk menarik minat ular. Makudi biasanya digunakan dalam ritual keagamaan. Alat ini juga digunakan dalam lagu-lagu kampong

CARA BERMAIN:
Terdapat tujuh lubang bermain dengan tujuh jari ini juga dipanggil sebagai "Ezhil". Bunyai akan keluar semasa tiup kepalamagudi. Semasa bertiup jari-jari mesti bertutup dan mrmbuka tujuh lubang untuk mengeluarkan pelbagai bunyi.

VENU

DIPERBUAT:
. Venu adalah seruling key-kurang melintang diperbuat daripada buluh.

FUNGSI:
Venu digunakan dalam muzik Carnatic.

CARA BERMAIN:
Jari-jari kedua-dua tangan digunakan untuk menutup dan membuka lubang. Ia mempunyai lubang tiupan berhampiran satu hujung, dan lapan lubang jari diletakkan rapat.

KOMBU (Tanduk)

DIPERBUAT :
Kombu diperbuat daripada logam. Pada masa dahulu, Kombu diperbuat daripada buluh dan tanduk-tanduk haiwan.

Fungsi :
Dimainkan di kuil dan banyak dimainkan dalam muzik-muzik rakyat. Pada masa dahulu, alat ini dimainkan semasa kedatangan Raja-raja.

CARA BERMAIN :
Bertiup kepala tanduk tanpa berhenti untuk masa tertentu.



No comments:

Post a Comment